Passa al contingut principal

El dia abans de la felicitat




El dia abans de la felicitat d’Erri De Luca no és un gran relat. No es tracta d’una epopeia que vulgui explicar l’origen del món ni d’una obra magna que pretengui construir, entre les seves pàgines, la societat d’un moment determinat. El dia abans de la felicitat és, més aviat, una cosa petita, com una ballarina dins d’una capsa de música o un pedaç que dona una segona vida a uns pantalons estripats.

La novel·la gira al voltant d’un punt concret en la vida d’un jove, aquell instant en què es pren consciència de la maduresa, de ser amo dels propis actes i sentiments. El protagonista, orfe i adoptat pel porter d’un edifici, Don Gaetano, es reconeix com a ningú, un més de tants napolitans que lluiten per tirar endavant malgrat les adversitats. I aquest no ser ningú, com Ulisses a la cova de Polifem durant la seva llarga travessia, se’ns fa present a nosaltres, els lectors, quan som incapaços de donar-li nom: ningú l’utilitza, els noms no semblen ser massa importants. Així aquells bessons a qui els pares són incapaços de distingir són anomenats “Valtros”: vosaltres, els altres, els que no sou nosaltres.

Si bé és cert que aquí l’argument és gairebé només una excusa per a la reflexió i el retrat del Nàpols de la Segona guerra mundial i la seva postguerra, no voldria obviar-lo. Ell, a qui de petit anomenaven “el mico”, és un nen que creix sota la protecció moral de Don Gaetano, porter, i la protecció intel·lectual de Don Raimondo, llibreter que dona una segona oportunitat a les biblioteques rebutjades. Ell creix marcat també per una tercera figura, la de l’Anna, la nena que vivia tancada al seu pis i que un dia, de sobte, va desaparèixer. En el present de la novel·la, l’Anna torna. Torna per recuperar els besos perduts, tantes vegades imaginats, i torna per fer-lo créixer i prendre el rumb de la seva pròpia vida, lluny d’aquest triangle d’individus que l’envolten.

I quin és el dia abans de la felicitat? “El dia abans de la felicitat va anar de poc que no la veiéssim” diu Don Gaetano. Aquell jueu de l’amagatall li demana un favor: que vagi a la mar i llanci una pedra el dia abans de cap d’any, que la pedra els alliberi del pes de la culpa. L’endemà Nàpols serà alliberada dels alemanys i el jueu sortirà de la cova. Reneixen els individus, la seva llibertat i la seva esperança, mai del tot abandonada. La felicitat pròxima redimeix de la culpa, els fa més forts i reals. Ell, el protagonista, també viu el seu particular dia de la felicitat, però una felicitat que el converteix, l’endemà, en “un alpinista que trontollava muntanya avall”. La felicitat és traïdora, crea entre els qui la senten el desig irrefrenable de tornar-la a viure.

Més enllà d’aquest argument d’ànimes errants i sensibles a l’altre, Erri De Luca dibuixa el caràcter dels personatges a partir de petits gestos, la mà a l’aire, la paraula dita. L’acció petita, diària i casual es posa al servei de les grans reflexions.  L’oració llarga, que camina lenta i es complau en l’adjectiu i els detalls, s’atura de cop i deixa pas a la sentència: “Ara comença el temps que està fet de moments”. Vivim-lo.

Comentaris